Vastuu on meidän 2023-24

Vastuu on meidän -kampanjaan uutta sisältöä IT-palveluyhtiö CGI:n julkaiseman SPOOFY-mobiilipelin avulla.

Kaikki Suomen alakoululaiset saavat käyttöönsä ilmaiseksi ladattavan pelin, joka valmentaa heitä suojautumaan mm. nettikiusaamiselta ja huijausviesteiltä. Peli opettaa hauskalla ja innostavalla tavalla myös salasanoihin, yksityisyyteen sekä netin käytöstapoihin liittyviä digitaalisen turvallisuuden perustaitoja. Pelin julkaisee IT-palveluyhtiö CGI, pääkumppaneinaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä Valtion kehitysyhtiö Vake

.

"SPOOFY-mobiilipeli ja sitä tukeva digitaalinen aineisto sopii hienosti Suomen lionsklubien vuonna 2010 aloittamaan, VASTUU ON MEIDÄN -Turvallisesti netissä, valistuskampanjaan. VASTUU ON MEIDÄN -kampanjan tavoitteena on ollut tavoittaa vuosittain 60.000 3. luokkalaista perheineen ja kampanjamateriaalin jaosta koulujen kautta ovat tähän asti vastanneet paikalliset lionsklubit kautta maan. SPOOFY-mobiilipelin ja sitä tukevan aineiston jakamisesta sopiminen CGI:n Pauliina Nikko-Takalon kanssa,  VASTUU ON MEIDÄN-kampanjan kautta, tukee molempien toimijoiden tavoitteita lasten turvallisen netin käytön tukemiseksi toteaa iloisena Suomen Lions-liiton palvelujohtaja ja VASTUU ON MEIDÄN -kampanjan toteutuksesta ja sisällöstä vastaava Jukka Isotalo

 

”Useimmat lapset saavat ensimmäisen kännykkänsä viimeistään koulutien alkaessa. Kehitimme pelin juuri tähän taitekohtaan, jossa lapset opettelevat itsenäistä netinkäyttöä”, kertoo Pauliina Nikko-Takala IT-palveluyritys CGI:n kyberturvallisuusyksiköstä.

 

Kun kuulimme SPOOFY-mobiilipelin tulosta, pidimme sitä hyvänä ja tärkeänä digitaalisena elementtinä VASTUU ON MEIDÄN -kampanjakokonaisuudessa, missä pääpaino on ollut painetun 28-sivuisen opasvihkon toimittamisessa koulujen kautta 3-luokkalaislle ja Heidän koteihinsa, Isotalo toteaa tyytyväisenä. 

 

” on nostettu voimassa olevassa opetussuunnitelmassa ja julkisessa keskustelussa nykyajan kansalaistaidoksi, mutta alakouluikäisille lapsille suunnattuja konkreettisia toimia ei juurikaan ole. Tietoturva-asioita opetetaan heille korkeintaan satunnaisesti ja useimmiten aivan liian myöhäisessä vaiheessa”, Nikko-Takala arvioi.

 

Spoofy-nimen saanut kyberpeli on maksuton ja toimii sekä kännyköissä että tableteissa. Pelin tarkoituksena on opettaa lapsille turvallista netinkäyttöä.  Peli auttaa tunnistamaan digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä uhkia ja opettaa, kuinka niiltä suojaudutaan. Spoofyn pelaaja on arjen kybersankari, joka auttaa ystäviään ja sukulaisiaan kybermaailmaan liittyvissä pulmatilanteissa.

 

Pelin ohessa julkaistaan opettajille ja vanhemmille tarkoitettu materiaali, jonka avulla heidän on helpompi kertoa lapsille laajemminkin digitaalisesta turvallisuudesta.

 

”Tärkein tavoite pelille on antaa lapsille oikeanlaiset eväät digitaalista turvallisuutta kohtaan ja opastaa lasta toimimaan oikein mahdollisissa ongelmatilanteissa”, Nikko-Takala summaa. 

 

Kyberpeli Spoofy on ladattavissa maksutta  ja  sovelluskaupoista. 

 

Opettajille ja vanhemmille suunnatut maksuttomat tukimateriaalit löytyvät osoitteesta . 

 



Oppaan sisältö ja toteutus: Ou-Vel Oy
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin